torstai 29. syyskuuta 2016

At your service - palvelua pliis!

Kuluneella viikolla kävin kylänraitilla ostoksilla. Tarkennettakoon vielä, että tarvitsin tiettyjä juttuja ja minulla oli massit mukana ja ostohousut tiukasti jalassa. Itselläni on oletus, että kun astun liikkeeseen, saan palvelua. Edes jonkinlaista. Huono palvelu ärsyttää, mutta sentään siinäkin on useimmiten yritystä mukana. Kun palvelu uupuu täysin, ärsytyksen lisäksi tulee kiukku ja äänestän jaloillani. Lisäksi kerron takuuvarmasti kaikille, jotka kuuntelee kuinka palvelu jäi jossain puuttumaan. Reiluuden nimissä kerron toki myös erinomaisesta palvelusta ja usein sanon sen ääneen asianomistajallekin.

Ensimmäisenä kävin suosikkileipomossa ostamassa superpuu-uunileivän ja palvelu oli erinomaista, niinkuin aina :) Tuli hyvä mieli ja melkein ostin muutakin kuin mitä olin tullut hakemaan (vinkki asiakaspalvelijalle; kannattaa olla ystävällinen, se voi lisätä myyntiä!). Tälläkertaa jätin kuitenkin herkut ostamatta, koska matkani jatkui muualle kuin kotiin, mutta takuuvarmasti menen pian uudelleen ostoksille.

Seuraava stoppi oli vaatekauppaan missä kolme myyjää ystävällisesti tervehti ja kysyi tarvitsenko apua. Minulle haettiin toinen koko sovittamastani vaatteesta, kerrottiin että parin viikon päästä on tulossa lisää samankaltaisia tuotteita ja että yksi sovittamistani vaatteista on tulossa tarjoukseen ensiviikolla. Hyvä mieli edelleen, eikä lisättävää.

Euroja jäljellä, ostohousut jalassa avasin seuraavan liikkeen oven. Kassa tervehti ja katosi sen jälkeen kahden muun myyjän kanssa jonnekin. Yritin keksiä tarvitsemani tuotteen oikeaa kokoa ja otin varmuuden vuoksi sen minkä kuvittelin olevan sopiva, yhden isomman ja yhden pienemmän kaikista kolmesta tarjolla olleesta mallista ja menin sovituskoppiin. Tuskanhiki puski päälle minuutissa ja tajusin, että olisi pitänyt ottaa jokaisesta eri mallista 3 eri kokoa.. Puin vaatteet takaisin päälle, menin myymälän puolelle etsimään muita kokoja ja edelleen kaikki kolme myyjää loisti poissaolollaan (lisäkseni kaupassa oli 1 asiakas). Jos minulla olisi ollut vähemmän akuutti tarve ja muita vaihtoehtoja, olisin tässä vaiheessa marssinut ulos kaupasta. Ei auttanut kun niellä kiukku, etsiskellä vaihtoehtoiset koot ja palata sovituskoppiin ja aloittaa sovitusrumba alusta. Tämän jälkeen odottelin vielä kassalla tovin, että joku myyjistä tulisi rahastamaan. Ei ollut huikea kokemus. Ainoa lohtu oli, että löysin oikean mallin ja koon, mutta hommaan tuhrautui melkein puoli tuntia ja hyvä tuuli oli hävinnyt tuskanhien vietyä voiton. Nyt kun malli ja koko on selvillä, voitte olla varmoja, että turvaudun jatkossa onlineshoppailun ihanan helppoon ja hikivapaaseen ratkaisuun!

Hyvästä ja huonosta palvelusta tuli mieleeni varsin opettavainen tarina lapsuudestani - ei liene ylläri, että 70-luvulla syntynyttä viehättää opettavainen tarina ;) Teini-ikäinen eno oli minua hoitamassa kesällä ja eno makaili aurinkoisena kesäpäivänä pihakeinussa ja antoi minulle tehtäviä. Jälkeenpäin ajateltuna on muuten melko nerokas oivallus enolta viihdyttää noin viisivuotiasta pikkuneitiä! Yksi tehtävä kuului: "tuo minulle palveluksia" ja keräilin pihasta kirjaimellisesti mitä käteen sattui ja toimitin ne pikavauhtia enon kouraan. Kun palvelukset ei miellyttäneet, viskasi eno ne pitkin pihoja. Uusi yritys ja toinen ja kolmas.. Voi sitä riemua ja kikatusta, kun palvelukset hyväksyttiin (taisin keräillä kukkasia) ja sain lunastettua paikan keinusta.

Eli tarinan opetus on, että hyvällä palvelulla saa hyvän mielen ja palkinnon, kun taas huonolla palvelulla kaikki menee pieleen. Kynnet kasvaa metrin mittaisiksi, tukka menee ihan takkuun, susta tulee jöröjukka, eikä kukaan halua leikkiä sun kans ;)







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti